Resultatet av Dubois-Lerain-striden kan ändras – sökandens promotor hotar att stämma

the-result-of-the-dubois-lerain-fight-can-be-changed-jpg

Under helgen i London (England) stötte den lokala WBA World tungviktsbälteshållaren Daniel Dubois (19-1, 18 KOs) nästan på ex-kryssaren Kevin Leren (28-2, 14 KOs) från Sydafrika före schemat som en klar favorit.

I den inledande omgången hakade utmanaren mästaren, och han hamnade på golvet. Förmodligen skadade britten sitt ben i det avsnittet – han tog sitt knä två gånger till. Gong räddade Dubois. Men det lät 9 sekunder tidigare än väntat.

Mästaren återhämtade sig och tog initiativet i den 3:e treminutersperioden. I de sista sekunderna chockade han afrikanen och skickade honom till en kraftig knockdown. Den här gången missade domaren gonggongen – det avgörande slaget kom efter signalen om treminutersperiodens slut, det vill säga det var olagligt. Intressant nog tillät den tredje i ringen inte utmanaren att återhämta sig – han fixade omedelbart mästarens seger genom teknisk knockout.

Roligt ögonblick: den föråldrade regeln om tre knockdowns fanns kvar i WBA-reglerna. Det vill säga att Lerena kunde räkna med att vinna efter att Dubois tagit knät för tredje gången. Men det är knappast värt att satsa på just denna punkt – duellregulatorn British Boxing Council (BBBC) denna regel följs inte.

Lerenas promotor Rodney Berman (Guldhandskar marknadsföring) uppgav att han skulle lämna in en stämningsansökan med WBA och BBC. Men det verkar som att affärsmannen inte vill stämma organisationer – han är missnöjd med domarens handlingar, anser dem vara partiska.

Med en hög grad av sannolikhet kommer han att kunna förhandla om en omedelbar revansch för sin fighter. Om du har mycket tur kan resultatet av kampen ändras till ”misslyckat”. Men vid sidan av tror de inte på det.

Lite tidigare sa Daniels tränare att Dubois är först i kön för Usyk.

Rating